Informacja Naczelnika Urzędu Skarbowego


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Golubiu-Dobrzyniu informuje, że w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej ułatwiającej mikroprzedsiębiorcom złożenie JPK_VAT, w dniach 17 i 24 lutego br. (soboty) w godz. 9.00 – 13.00, zorganizowane będą w siedzibie urzędu dyżury dla podatników w zakresie potwierdzania profilu zaufanego, wysyłki JPK_VAT oraz informacji ogólnej dotyczącej JPK.

Ponadto w dniach 14 – 23 lutego br. (w godzinach pracy urzędu) przeszkoleni pracownicy będą służyć praktyczną pomocą w zakresie obsługi narzędzi informatycznych wykorzystywanych do składania JPK.

Przypominamy, że od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy VAT, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, zobowiązani są prowadzić elektroniczną ewidencję VAT (rejestr sprzedaży i zakupów VAT) i przesyłać ją jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT), wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie. Dotyczy to również najmniejszych przedsiębiorców – zatrudniających do 10 pracowników, o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro rocznie, w tym także prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

Pierwszy Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. mikroprzedsiębiorcy muszą przesłać już do 26 lutego br.

Generowanie JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców od 1.02.2018 r. jest możliwe za pośrednictwem aplikacji e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony internetowej www.jpk.mf.gov.pl .

Aplikacja e-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. To łatwa w obsłudze, intuicyjna i dostępna dla wszystkich bez jakichkolwiek opłat aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.

E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT, wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Na stronie www.jpk.mf.gov.pl podatnicy znajdą również formularz JPK_VAT i wiele innych przydatnich informacji jak utworzyć i wysłać JPK_VAT.

Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany (eGO).

Profil Zaufany (eGO) to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy jako elektroniczny podpis) i korzystać z wielu usług online na portalach urzędowych.

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:

– przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu,

– przez Internet (www.pz.gov.pl), potwierdzając go w urzędzie skarbowym.

Aby pomóc w wypełnianiu nowego obowiązku Ministerstwo Finansów przygotowało również i udostępniło dla podatnikó na YouTube krótkie filmy instruktażowe, w których pokazuje jak krok po kroku wypełniać i wysyłać JPK_VAT z aplikacją e-mikrofirma. Jest to 6 części instrukcji wideo „E-mikrofirma krok po kroku”, które prezentują kluczowe funkcjonalności aplikacji e-mikrofirma, odpowiednio: (1) Uruchomienie; (2) Wystawienie faktury; (3) Edycja faktury; (4) Faktura zakupu; (5) Rozliczenia i ewidencje; (6) Generowanie i wysyłka JPK_VAT.


Projekt i realizacja: WiWi.pl